Blog

Studie visar att digital tillsynstjänst kan leverera kostnadsbesparingar och förbättra vården för de som behöver den mest.

June 16, 2025

På Everon Group är vårt uppdrag att visa hur teknik kan förändra livet för människor i Sverige, Finland och Storbritannien till det bättre. Vi tror att teknik inte behöver vara komplicerad och det är därför vi investerar i intelligenta system som är problemfria och enkla att använda och förstå. För dem som levererar hemtjänst, vårdhem och boendetjänster kan denna teknik frigöra tid för de viktigaste uppgifterna. Det kan också göra att fler i deras vård kan vara självständiga längre. Utvärderingen av vårt arbete i Sverige, till exempel, belyser den inverkan de senaste datadrivna lösningarna kan ha genom att mer resurser kan investeras i förebyggande, teknikstödd vård.

Kommuner är specifika geografiska områden i landet som tillhandahåller tjänster för invånare och företag. De liknar i omfattning distrikts- eller landstingskommuner eller enhetskommuner i Storbritannien eller en "kunta" i Finland. Denna studie fann att kunder med Everon SDS har en ökad känsla av självständighet och trygghet som i sin tur ökar tryggheten för dem de vårdar och deras familjer. Den visade också hur genom att minska antalet fysiska besök, sjuksköterskepersonal kan arbeta mer effektivt och fokusera på intensivvård.

Påverkansstudie av schemalagd digital tillsyn

Nordic Healthcare Group (NHG) genomförde en studie på vårt uppdrag i februari och mars 2025 för att bedöma kostnadseffektiviteten av våra tjänster för schemalagd digital tillsyn (SDS) inom offentliga hemtjänstmiljöer i varje region. Den baserades på insikter från 12 expertintervjuer samt offentliga datakällor. Dessa användes tillsammans för att uppskatta de potentiella kostnadsbesparingarna med Everon Groups SDS-tjänst. Den jämförde också SDS-tjänstens förmåga att ersätta fysiska hembesök med fjärrkanaler, och utvärderade den finansiella effekten och andra indirekta fördelar.

Kommun 1 – Huvudresultat

I det första studieområdet granskade NHG våra SDS-tjänster för hemtjänst under nattetid. Tjänsten ersatte fysiska nattbesök med digital tillsyn, vilket gjorde det möjligt för vårdpersonal att fokusera på personer som krävde personlig vård. Kommunen bestämmer hur många digitala kontroller eller besök en klient behöver – vanligtvis 2-3 per natt och om dessa kan utföras digitalt. Omkring hälften av hemtjänstklienterna var berättigade till tjänsten. Patienter eller anhöriga måste ge sitt samtycke för att använda tjänsten. För dem som behöver tre besök per natt kan två utföras på distans, vilket sparar uppskattningsvis 6 000 SEK per månad per kund, till stor del i omvårdnadstid. Totalt sett skulle cirka 2,1 miljoner SEK för de nuvarande användarna kunna sparas årligen, vilket möjliggör en potentiell utökning av tjänsten till ytterligare 20 kunder. Utöver identifierade direkta kostnadsbesparingar gav SDS-tjänsten andra indirekta fördelar, inklusive ökad slutanvändarnöjdhet med kunder som känner sig tryggare och mer oberoende. Övergången till detta digitala tillvägagångssätt har minskat cirka 70 fysiska besök per natt, vilket sparar arbetet för uppskattningsvis 3 vårdpersonal. När det gäller positiv inverkan har systemet gjort det enklare att allokera resurser, minskat stressen för personalen och gett tid för klienter som behöver praktisk vård.

Kommun 2 – Huvudresultat

I det andra studieområdet granskade NHG även våra SDS-tjänster för hemtjänst under nattetid. Även här ersatte tjänsten fysiska nattbesök med digital tillsyn, vilket gjorde det möjligt för vårdpersonal att fokusera på personer som krävde personlig vård. Everon Groups SDS-tjänst har funnits på plats i flera år med 2-3 digitala kontroller per klient per natt, för de klienter som kommunen identifierat som berättigade. Studien identifierade totala direkta kostnadsbesparingar på 27,24 MSEK per år om personliga hembesök ersattes med fjärrkontroller, vilket möjliggör en potentiell utökning av tjänsten till 20 till 40 fler kunder. Uppskattningar av indirekta fördelar med SDS-tjänsten inkluderade ökad trygghet och självständighet för användarna, minskade störningar och förbättrad effektivitet för vårdpersonal. De som intervjuades för studien sa att systemet hjälpte klienter att stanna hemma längre, vilket sköt upp behovet av mer intensiv vård. Genom att minimera fysiska nattbesök kunde personalen också fokusera på de som mest behövde personlig assistans, särskilt i landsbygdsområden. Kommunen hanterar den digitala tillsynen självständigt, optimerar svarstider och minskar onödiga larm.

Christoffer Balthammer, försäljnings- och marknadsdirektör, Everon Group (Sverige) sade: ”Vi är tacksamma för båda kommunerna för möjligheten att noggrant studera effekterna av vår SDS-tjänst i Sverige – och det är uppmuntrande att se den inverkan ett digitalt tillvägagångssätt har för att möta de resursutmaningar som finns i alla tre länder där vi är verksamma. Studien visar att genom att byta till en digital övervakningstjänst kan det leda till bättre säkerhet för personer som får vård och minskat tryck på personalen som då bättre kunde prioritera vård till de som behöver det mest."

"Vad som också är till hjälp är att höra erfarenheten av att använda vårt system. Detta har resulterat i förbättrade rutiner och riktlinjer för att säkerställa att vi fortsätter att leverera högsta kvalitet på service och tillförlitlighet till våra kunder. Lärdomarna från denna studie kommer att hjälpa oss att ytterligare förbättra, vilket gör att fler människor kan leva självständigt längre.” För att läsa mer om Everon Group och de tjänster vi tillhandahåller i Sverige, Finland och Storbritannien, besök: https://everon.global/

arrow-down