Blog

Möt teamet: Lovisa Karlsson, Chef för Business Support Unit, Everon Group

May 9, 2025

Jag var anställd nummer två... eller vänta, var det kanske fyra?

Everon Sverige startades 2016 av Christer och Mona Arlehed. De rekryterade Johan Broström (som fortfarande är kvar hos oss som Projektledare System), och bara två veckor senare anställdes jag som teknisk projektledare. Då stod det fortfarande flyttkartonger i hallen!

I början var vi bara ett litet team på fyra personer som skötte hela verksamheten – utan vare sig HR eller IT-support. Vi fick bygga upp allting från grunden, vilket var otroligt roligt. Det kändes verkligen som att bygga ett flygplan medan det redan var i luften.

Och så kom intresset för försäljning...

Jag arbetade på Everon i ungefär två och ett halvt, kanske tre år, innan jag valde att gå vidare. Jag ville gärna arbeta mer med försäljning och upphandling, men de rollerna var redan tillsatta. Sedan fick jag en dotter och kände att jag behövde ett jobb med mindre resande.

Jag började sälja medicintekniska produkter…

Det nya företaget jag tog anställning på tillverkade medicintekniska produkter för att förebygga och behandla trycksår. Jag började som Produktspecialist och blev senare försäljningschef över den svenska marknaden, vilket var en väldigt utvecklande period för mig.

Och sedan återvände jag till Everon SE

Efter fem år stötte jag på Everon-teamet på en mässa, och de frågade om jag var intresserad av att komma tillbaka i en roll med fokus på offentlig upphandling och affärsutveckling. Det var för ungefär ett och ett halvt år sedan. När jag lämnade företaget var vi runt åtta anställda, och när jag kom tillbaka hade vi vuxit till trettio.

Jag fick det bästa av två världar

Jag ville inte bara hantera och svara på anbud, jag sökte mer utrymme för egna initiativ, mer kreativitet och större självständighet. Jag ville kunna påverka processer, kunder och deras sätt att köpa och sälja. Den här rollen gav mig just den möjligheten att kombinera de delarna.

Och så dök ett nytt uppdrag inom Everon Group upp

I samband med en översyn av företagets struktur och arbetssätt fick jag frågan om jag ville bygga upp en affärsstödsfunktion för hela Everon Group. Min roll innefattar bland annat att hantera anbud och offerter globalt för Sverige, Finland och Storbritannien.

Standardisering av system och bästa praxis...

Utöver anbudsprocessen i alla tre landar är jag även ansvarig för att säkerställa att vi har etablerat bästa praxis och gemensamma riktlinjer inom organisationen. Tanken är att den här nya enheten ska ha ett nära samarbete med alla delar av företaget, vilket ska leda till bättre samordning och projektstöd i hela koncernen. Som en viktig del i detta kommer jag också att implementera ett nytt CRM-system.

Att bygga marknadsförståelse och se skillnaderna

Jag har alltid haft en ambition att arbeta internationellt och få insikt i hur saker fungerar i olika länder. Finland, Sverige och Storbritannien ligger geografiskt nära varandra, men det finns tydliga kulturella skillnader – även i arbetssätt och det politiska och ekonomiska klimatet. Jag är fortfarande i ett tidigt skede, men jag ser verkligen fram emot den här utmaningen. Det handlar både om att lära sig nya saker och att dela med sig av min egen kunskap.

Jag gillar att sälja produkter som gör skillnad

Oavsett om det handlar om madrasser, rullstolar eller trygghetslarm för äldre, så drivs jag av att arbeta i en bransch som strävar efter att förbättra människors liv, som verkligen kan göra en positiv inverkan.

Tekniken utvecklas snabbt – och vi är en del av den resan

Det är tydligt vilken enorm skillnad tekniken kan göra inom vårdsektorn. För inte så länge sedan var en enkel trådlös rörelsedetektor en revolutionerande innovation. Bara några år senare har vi avancerade sensorer som är betydligt mer sofistikerade, tack vare framstegen inom AI och maskininlärning.

En spännande tid att vara med i nästa fas av digital transformation

Med de demografiska förändringarna i alla tre länderna står vi inför stora utmaningar. Det handlar inte om att en enskild leverantör ska dominera marknaden – snarare är frågan om vi ens kommer att ha tillräckligt många leverantörer för att möta kundernas behov. Det finns utrymme för fler aktörer, vilket gör konkurrensen både sund och viktig.

SNABBA FRÅGOR

  • Hemligheten till ett lyckligt liv: Självständighet, ett tydligt syfte och flexibilitet.
  • En typisk dag: Just nu präglas den av mycket planering.
  • Vem inspirerar dig mest: De människor som står mig allra närmast.
  • Favoritplats: Stockholm.
  • Favoriträtt: Ramen (om jag måste laga själv blir det en klassisk blomkålssoppa!)
  • Fritidsintressen: Löpning och läsning!
  • Frågor en sexåring ställer: "Varför måste jag borsta tänderna på morgonen? Jag har ju inte ätit något sedan jag borstade dem igår kväll.”

arrow-down